14 august 2014

Dreptul la climatizare

       Plecând de la convingerea personală că fiecare drept își are izvorul în proprietățile și capacitățile înnăscute ale omului, concluzia inevitabilă a fost că, având capacitatea de autoconservare biologică, omul are (printre altele) și dreptul la condiții de mediu optime, printre acestea fiind și cel la climatizare.
       Astăzi, fiind foarte cald afară și dorindu-mi să nu ajung lac de transpirație într-un loc anume, mi-am propus să iau taxiul. L-am chemat, a venit, dar, când m-am urcat în el, parcă am intrat într-un cuptor. Îi solicit șoferului care băltea în propria transpirație să dea drumul la climatizare. „N-avem!” îmi răspunde acesta supărat și el pe situație. Intrăm în vorbă pe marginea subiectului și îmi povestește că, pentru reînnoirea parcului de taxiuri, patronul său a achiziționat foarte recent zece automobile Logan nou-nouțe, dar fără aer condiționat . A primit și el unul nou, dar nu era mulțumit. „Alea vechi erau mai bune, aveau aer!” concluzionă omu`.
          37°C! Aceasta a fost temperatura maximă înregistrată astăzi. Cam la fel a fost și ieri, și alaltăieri.
       După cum se știe, măsurarea temperaturii aerului se efectuează la 2 metri deasupra solului, în interiorul umbros al unor adăposturi meteorologice bine aerisite, dispuse pe terenuri acoperite cu vegetație și distanțate de orice sursă de căldură. 
       Dacă la doi metri temperatura este de 37°C, la o jumătate de metru înălțime de șoseaua încinsă temperatura depășește lejer 45°C. Să șofezi într-o mașină la o astfel de temperatură nu este deloc confortabil. Iar paloarea și privirea obosită a șoferului exprima într-un mod cât se poate de clar acest lucru. L-am compătimit pe bietul om. Dacă, din cauza căldurii, leșină sau face vreun accident vascular ori altceva? Dacă face vreun accident de circulație din cauza asta și moare, ce i se va spune familiei lui? Că a fost neatent, că a avut ghinion, că a greșit?!...I-am spus șoferului punctul meu de vedere iar acesta mi-a zis ceva foarte interesant: „Nu doar patronul este de vină. Și legea e proastă: n-ar trebui să se permită eliberarea de autorizații pentru taxiurile fără aer condiționat”. Mare dreptate avea!
        Seara, la o bere, le povestesc unor amici despre sauna galbenă poreclită (n-am înțeles de ce) taxi. În contrapartidă, ei mi-au descris imediat și alte saune (poreclite și ele pe nedrept) școală generală, liceu, spital, magazine de cartier și tot felul de societăți private sau de stat.
        Această realitate evidențiază ceva foarte important de reținut, și anume că trebuie să conștientizăm că avem dreptul la climatizare și să luptăm pentru acesta. Nici statul, nici companiile private, nici persoanele fizice și nici oricine altcineva nu are dreptul de a încălca drepturile cetățenilor.
      O societate normală, de oameni civilizați și fericiți, nu se poate edifica decât plecând de la cunoașterea și respectarea deplină a tuturor drepturilor fiecărei persoane. Tocmai de aceea trebuie garantat prin lege și fără echivoc atât dreptul la climatizare, cât și toate celelalte drepturi derivate din capacitatea omului de autoconservare biologică, precum dreptul la odihnă și recreere, dreptul la pauză de masă şi la alte pauze, dreptul la securitate şi sănătate în muncă (dreptul la un mediu nepoluat chimic, fonic, luminos, radioactiv, electromagnetic), ș.a.m.d.
        În acest moment niciunul dintre acestea nu sunt prevăzute explicit în Constituția României și ar trebui să solicităm cu mai multă îndrăzneală respectarea lor pentru că, iată, ignorarea ori încălcarea celor mai elementare drepturi tinde să devină o practică obișnuită și cotidiană.


Sauna galbenă
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu